Post by Rik Weijgertse on Jun 6, 2019 21:39:25 GMT 1
Onze school investeert extra in de motorische ontwikkeling van kinderen. Vakleerkrachten Petra, Kirsten en Don, spelen daar een grote rol in. Petra vertelt over de aanpak en werkwijze > lees verder
Wie is juf Petra?
‘Ik ben kinderoefentherapeut en gymleerkracht. Ik werk in de gymzaal en ondersteun vooral leerlingen die moeite hebben met bewegen, de ‘Motorische Remedial Teaching (MRT)’. Ik werk al 15 jaar met veel plezier op de P. Oosterleeschool’.
Wat versta je onder bewegingsonderwijs?
‘Alle leerlingen, ook de peuters, krijgen gymlessen van vakleerkrachten. Ik geeft de lessen MRT aan alle leerlingen van groep 1. Daarnaast geef ik in kleine groepjes les aan leerlingen in de groepen 2 t/m 5, die moeite hebben met bewegen. Ook geef ik extra schrijftrainingen aan de groepen 3 en 4, voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het schrijven’.
Waarom is die extra aandacht voor de motorische ontwikkeling zo belangrijk?
‘Kinderen spelen steeds minder buiten en zijn veel bezig met tablets, telefoons en computers. Daardoor bewegen en spelen zij minder en dat merken we op school tijdens de gymlessen. Vooral in de groepen 1, 2 en 3 hebben kinderen moeite met bewegen. De motorische ontwikkeling werkt van grote bewegingen, zoals rennen, springen en klimmen, naar fijne motoriek, het bewegen van handen en vingers, nodig voor het schrijven. Als de kinderen leren schrijven in groep 3, is het fijn als zij goed zijn voorbereid. Daarom investeren wij extra in bewegen op school. Bovendien is beweging ook goed voor veel andere dingen. Je wordt er sterker van, je voorkomt overgewicht en je speelt met anderen samen’.
Heb je een succesverhaal van een kind waarbij het bewegen extra aandacht nodig had?
‘Een jongetje in groep 2 had veel moeite met zijn evenwicht. Hij struikelde veel, waardoor hij viel. Hij vond lopen over een bank en balk lastig en had moeite met stil zitten in de kring. Tijdens de MRT-lessen hebben we hard geoefend op het verbeteren van het evenwicht. In de gymles ging het daardoor steeds beter en in de kring ook. Op een dag kwam hij trots vertellen dat hij zonder zijwieltjes kon fietsen. Superknap’!
Heb je nog een laatste tip voor ouders rond bewegen?
‘Buiten spelen, buiten spelen, buiten spelen! Met twee handen in het zand spelen, fietsen, voetballen, klimmen, klauteren in de speeltuin. Spelen met balletjes, jojo, knikkeren en stoepkrijten helpen allemaal! Spelen is altijd goed’!
Wie is juf Petra?
‘Ik ben kinderoefentherapeut en gymleerkracht. Ik werk in de gymzaal en ondersteun vooral leerlingen die moeite hebben met bewegen, de ‘Motorische Remedial Teaching (MRT)’. Ik werk al 15 jaar met veel plezier op de P. Oosterleeschool’.
Wat versta je onder bewegingsonderwijs?
‘Alle leerlingen, ook de peuters, krijgen gymlessen van vakleerkrachten. Ik geeft de lessen MRT aan alle leerlingen van groep 1. Daarnaast geef ik in kleine groepjes les aan leerlingen in de groepen 2 t/m 5, die moeite hebben met bewegen. Ook geef ik extra schrijftrainingen aan de groepen 3 en 4, voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het schrijven’.
Waarom is die extra aandacht voor de motorische ontwikkeling zo belangrijk?
‘Kinderen spelen steeds minder buiten en zijn veel bezig met tablets, telefoons en computers. Daardoor bewegen en spelen zij minder en dat merken we op school tijdens de gymlessen. Vooral in de groepen 1, 2 en 3 hebben kinderen moeite met bewegen. De motorische ontwikkeling werkt van grote bewegingen, zoals rennen, springen en klimmen, naar fijne motoriek, het bewegen van handen en vingers, nodig voor het schrijven. Als de kinderen leren schrijven in groep 3, is het fijn als zij goed zijn voorbereid. Daarom investeren wij extra in bewegen op school. Bovendien is beweging ook goed voor veel andere dingen. Je wordt er sterker van, je voorkomt overgewicht en je speelt met anderen samen’.
Heb je een succesverhaal van een kind waarbij het bewegen extra aandacht nodig had?
‘Een jongetje in groep 2 had veel moeite met zijn evenwicht. Hij struikelde veel, waardoor hij viel. Hij vond lopen over een bank en balk lastig en had moeite met stil zitten in de kring. Tijdens de MRT-lessen hebben we hard geoefend op het verbeteren van het evenwicht. In de gymles ging het daardoor steeds beter en in de kring ook. Op een dag kwam hij trots vertellen dat hij zonder zijwieltjes kon fietsen. Superknap’!
Heb je nog een laatste tip voor ouders rond bewegen?
‘Buiten spelen, buiten spelen, buiten spelen! Met twee handen in het zand spelen, fietsen, voetballen, klimmen, klauteren in de speeltuin. Spelen met balletjes, jojo, knikkeren en stoepkrijten helpen allemaal! Spelen is altijd goed’!